Spring naar content
NAAR EEN TOEKOMSTBEHENDIGE ECONOMIE
download_scaled_1250x1250_6232

De Provincie Noord-Brabant is betrokken bij een haalbaarheidsstudie over de aanleg van buisleidingen tussen Rotterdam en Chemelot. Eén van de voordelen zou zijn dat het aantal treinen met gevaarlijke stoffen op de Brabantroute vermindert. Daardoor zouden er onder andere meer woningen gebouwd kunnen worden in de buurt van het spoor.

De Rijksoverheid, Chemelot en Havenbedrijf Rotterdam zijn de initiatiefnemers van het onderzoek en hebben gezamenlijk een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar de aanleg van leidingen voor C4-LPG, propeen, waterstof en CO2 tussen Rotterdam en Chemelot. Het onderzoek naar de aanleg van deze leidingen gaat verder. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de technische uitwerking, het verlengen van de leidingen naar Noordrijn-Westfalen en Antwerpen, de financiering en afspraken met het bedrijfsleven over het gebruik van de leidingen.

Wat zijn de voordelen van een ondergrondse infrastructuur?

De studie wijst uit dat de aanleg van deze ondergrondse infrastructuur tal van voordelen biedt. Zo

  • vermindert het aantal treinen met gevaarlijke stoffen op de Brabantroute waardoor onder andere meer woningen gebouwd kunnen worden in de buurt van het spoor.
  • krijgt de industrie op Chemelot met deze leidingen extra, betrouwbare en veilige verbindingen met andere chemische clusters waardoor de concurrentiepositie verbetert.
  • maakt de aanleg van leidingen voor waterstof en CO2 dat de industrie meer mogelijkheden heeft om te verduurzamen en faciliteert de ontwikkeling van Rotterdam tot duurzame energiehaven.
  • ontstaan er voor bedrijven op de route, die via Moerdijk loopt,  ‘meekoppelkansen’.

In Noord-Brabant loopt het beoogd tracé via de gemeenten: Moerdijk, Drimmelen, Oosterhout, Dongen, Loon op Zand, Tilburg, Oisterwijk, Boxtel, Best, Meijerijstad, Son & Breugel, Laarbeek, Beek en Donk, Gemert-Bakel, Deurne.

Lees meer informatie in het nieuwsbericht van Havenbedrijf Rotterdam

Beeld: provincie Noord-Brabant

Praat mee over dit onderwerp

0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Gerelateerde berichten